Brownsberg: jungle, hangmat en genieten maar! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Josan Heijden - WaarBenJij.nu Brownsberg: jungle, hangmat en genieten maar! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Josan Heijden - WaarBenJij.nu

Brownsberg: jungle, hangmat en genieten maar!

Door: JosyinSuri

Blijf op de hoogte en volg Josan

16 Juli 2012 | Suriname, Paramaribo

Pfoe wat een dag! Even chillen in de hangmat in de tuin en terugkijken op afgelopen twee weken..

Na twee weken op de spoed eisende hulp lijkt het alsof we daar al weken zijn. We kijken bijna niet meer op van geen mogelijkheid tot gipsen na trauma's in het weekend, patienten die vijf uur wachten op labuitslagen en al die handgeschreven velletjes met doordrukblaadjes voor het aanvragen van aanvullend onderzoek. Afgelopen week zijn de diensten eigenlijk vlot verlopen, ook de nachtdiensten vielen erg mee en waren een stuk minder chaotisch dan overdag. Toch vandaag weer een wat heftige/vreemde dag: ik begon met een patient met fracturen na een botsing met zijn bromfiets tegen een koe toen hij zijn uitrit uitreed..oke! Een vrouw die me huilend om de hals vliegt, nadat ze haar verhaal had kunnen doen over haar man die haar die ochtend mishandeld had. Daarna op het punt staan om bloed te gaan prikken bij een man die verdacht werd van een herseninfarct en plots een epileptisch insult krijgt waar ik boven hang en hem tegen houd voordat hij uit zijn bed valt. En een vrouw die meest waarschijnlijk een herseninfarct heeft doorgemaakt, maar de familie geen geld heeft om een scan te laten maken om dit te kunnen bevestigen en er behandeling op in te stellen. Daar word ik dan toch een beetje verdrietig van. Maar we zien ook veel gewonere dingen zoals kleine wondjes om te hechten, verkeerstrauma's en maagklachten. Het is ook vooral de organisatie en in het ziekenhuis, waaraan het ontbreekt bij het 'spoed eisende' karakter, zoals vandaag maar één dienstdoende seh arts om patienten mee te overleggen met alle assistenten.

Maar er zijn ook heel veel leuke dingen naast het werken in het ziekenhuis (wat ook heel leuk en leerzaam is!) die voor genoeg afleiding zorgen!
Afgelopen week heb ik bijvoorbeeld een heerlijk middagje aan het zwembad gelegen voor mn nachtdienst begon, twee keer uit eten geweest met een grote groep studenten en uitstapje gemaakt naar de vreemdelingenpolitie voor een stempel met Ester, in de lokale bus (waarbij er als je denkt: oke, nu zit de bus vol, er nog aan alle kanten uitklap stoeltjes verschijnen en er nog een man of tien bij kan). Steeds meer studenten hebben hun tijd er hier alweer op zitten en vertrekken weer richting huis, maar er blijven ook weer nieuwe komen, dus dat is gezellig!

Afgelopen vrijdag zijn we met 7en en gids, met een busje naar Brownsberg vertrokken: het begin van de jungle van Suriname. We kwamen in het pikdonker aan en sliepen na een gezellige avond in onze hangmatten in de buitenlucht (oke, dit was mijn eerste nacht in een hangmat en dit was te merken ook, kortom dubbelgevouwen gelegen en niet geslapen). Echter waren we volgens onze mede-'kampeerders' te luidruchtig wat eindigde in een emmer water over de vervelendste van ons, wat resulteerde in alleen maar meer herrie..
s'Ochtends werden we wakker met een prachtig uitzicht over het Brokopondomeer en stonden we in onze jungle-outfits klaar om een tocht te gaan lopen richting de Leo en Irene watervallen. Al was het klimaat een stuk frisser dan in de stad hier, ik weet weer wat zweten in de jungle is! Mooie tocht gelopen met als beloning na een modderige afdaling: zwemmen in de waterval! Dan komt dat puur-geluk-gevoel, wat tijdens reizen opduikt weer tevoorschijn..heerlijk.
We hebben ook heel wat flora en fauna gespot: tarantula, slangen, vlinders en vele boomsoorten.

Volgend weekend lekker het hele weekend dienst-vrij, dus dan staat er een tripje gepland om schildpadden te gaan spotten.

p.s
Ik probeerde al wat foto's op de site te zetten maar dat lukte vorige keer niet, dus ik maak een map op facebook voor foto's!

  • 17 Juli 2012 - 06:54

    Iet:

    Leuk Jok! Dikke kus van zus

  • 17 Juli 2012 - 09:12

    Pim:

    Klinkt top Josan!
    Nog veel succes in het ziekenhuis.
    En geniet ervan.
    X

  • 17 Juli 2012 - 09:20

    Sannie:

    Fijn Josy,

    Spannende avonturen allemaal. xxx

  • 17 Juli 2012 - 09:32

    Maartje:

    He Josy!
    Jouw verhalen klinken een stuk spannender dan dat wat ik hier bij oogheelkunde beleef ;). Doe wel een beetje voorzichtig aan in het ziekenhuis he!
    xx

  • 17 Juli 2012 - 13:21

    Lianne:

    Ik krijg ook spontaan een zweetaanval bij het denken aan de jungle ;)
    Klinkt top lieve Josan, heerlijk genieten jij daar!
    Ik zit dit berichtje nu te typen met de feestende mariniers op de heyendaalseweg op de achtergrond! Dus hier is het ondanks alle regen toch ook wel een beetje genieten .. :D

    Liefss!

  • 20 Juli 2012 - 18:42

    Merel:

    Cosy! Wat leuk allemaal! Gelukkig kan je ook nog whatsappen :)
    Ik zou zo in t vliegtuig stappen om daarheen te komen maar helaas heb ik het suuuper druk op mijn werk. Heel veel plezier nog en tot alweer heel snel! x

  • 22 Juli 2012 - 19:14

    Mam:

    Beetje rustig aan jij daar he! met die sterke drank in die hitte.
    Pas goed op jezelf en geniet er lekker van.

    veel liefs en kusjes van pap en mam

  • 25 Juli 2012 - 10:01

    Margriet:

    Jaaaa eindelijk je verhaaltje gelezen! Leuk!!! Leo en Irene heb ik ook gezien hihi, en wat je vertelt over die klapstoeltjes in de lokale bus, daar stond ik toen ook van te kijken. Volgens mij heb je het daar wel naar je zin. Gezellig met al die andere studenten :) Maar indrukwekkend ook wat je allemaal op de SEH tegenkomt.
    Geniet lekker van je vakantie aankomende 2 weken!
    X griet
    ps: canopy @ Berg en Dal of quad rijden door de jungle vond ik ook fantastisch, aanraderss!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Josan

aan de Baka Bana!

Actief sinds 20 Juni 2012
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 3948

Voorgaande reizen:

02 Juli 2012 - 12 Augustus 2012

Suriname!

Landen bezocht: