Schildpad(den) spotten op Galibi! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Josan Heijden - WaarBenJij.nu Schildpad(den) spotten op Galibi! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Josan Heijden - WaarBenJij.nu

Schildpad(den) spotten op Galibi!

Blijf op de hoogte en volg Josan

25 Juli 2012 | Suriname, Paramaribo

Alweer drieenhalve week voorbij hier in Suriname!
En nog steeds blijf het genieten. Ik heb een leuke week met een fantastisch weekend achter de rug, waar ik nog een beetje van aan het bijkomen ben geloof ik..

De werkweek in het ziekenhuis heeft niet zo heel veel bijzondere dingen opgeleverd, al trok ik gister toch wel even mn werkbrauwen op toen er een vrouw verscheen die zei dat er in het binnenland iets in haar oor was gevlogen en er niet meer was uitgekomen. En ja hoor, het oorlampje liet me de harde vleugeltjes/schildje van een soort torretje zien die vast in het oor geplakt zat!
Daarna volgde een gedetineerde met zijn bewakers, om zijn steekwond van een schaar in zijn rug, opgelopen door een van zijn medegevangene, te laten hechten. Het blijkt wel, alles is hier mogelijk.
Nog maar vier diensten te gaan, t/m het weekend en vanaf maandag mag mijn heerlijke vakantie hier gaan beginnen! Heel erg veel zin in!

Het weekend was ook wel een verhaaltje waard. Vrijdagavond een heel gezellig etentje gehad met zo'n 20 studenten. Elk weekend vertrekken er nu bijna weer een aantal studenten naar huis, maar niet voordat er nog een mooi laatste feestje is gevierd. Dus ook dit weekend was er na het etentje een partybus geregeld, waarmee we zingend en dansend door de stad reden. De eindbestemming was een discotheek waar we onze dansmoves voort zette en een super leuke avond hadden.
Dit duurde dan ook tot in de vroege uurtjes.. slapen zat er eigenlijk niet echt in, want om 08.00uur moesten we alweer met onze spullen klaar staan om richting Galibi te vertrekken met zijn allen!

Galibi is een prachtig natuurgebied aan de kust in het oosten van Suriname. Je bent er dan ook niet in een oogwenk, daar is een busreis over gedeeltelijk geasfalteerde wegen van 4-5 uur voor nodig (wat natuurlijk erg prettig was na 2 uur slaap,) en nog een boottocht van 1.5 uur. De dreigende grijze lucht maakte dat we poncho-proof de boot ingingen, maar dat plastic velletje van 50 cent kan niet op tegen tropische stormen en overslaand water de boot in. Dus als verzopen katjes, nat tot aan onze onderbroek kwamen we bij het prachtige gebied aan; wit zandstrand, palmen en ophangplaats voor onze hangmatten.
Hier bezochten we eerst een dierentuin met de meest tropische dieren; vogelspinnen, toekan, slangen en een luiaard die om de beurt om onze nek werden gegooid, waarvan de een blijer werd dan de ander..
Verder hebben we de hele avond lekker 'gechilld' bij een kampvuur, tot het 02.00uur s'nachts was en we schildpadden konden gaan spotten. Een wandeltocht van 4 uur over het strand in het donker..maar het mocht niet baten, we zagen maar geen schildpadden. De boot voor de terugweg was in zicht, maar waar staan die andere groep mensen nou allemaal naar te kijken zo'n 30 meter van onze boot vandaan..? Een van de reuze schildpadden! Na een sprintje konden we nog net een glimp opvangen van een van deze enorme beesten die langzaam richting het water vertrok, wow!
Na een kort slaapje begonnen we aan onze terugreis, via Frans Guyana, waar we een glimp op konden vangen van een bekende gevangenis en een rondje door de straten maakte, langs de boulangerie en huizen gebouwd in franse stijl.
Hop het busje in en weer richting Paramaribo. Deze vier uur durende reis vloog deze keer voorbij, met de transformatie van het kleine busje in een partybus met harde muziek en flessen rum die (samen met ons) door de bus vlogen! De muggenbulten hebben dus plaats gemaakt voor blauwe plekken..

Zoals ik al zei, nog maar een aantal dagen werken en dan nog twee weken vakantie. Ik vertrek volgende week samen met een huisgenootje een aantal dagen naar het binnenland en verder ga ik nog lekker relaxen en genieten!

p.s foto's zullen weer volgen op facebook.

• 26 Juli 2012 - 22:51

Iet En Stijn:

Kus!

• 28 Juli 2012 - 09:49

Mam En Pap:

Mooi verhaal jokje, ik zie het al voor me terwijl ik je verhaaltje lees.
    (mam lachend achter de comp.)
    Werk ze nog even en dan genieten maar.....

• 01 Augustus 2012 - 22:54

Merel:

Coosje! Nog maar 1,5 week..joehoeee!Ik hoop dat je nog veel moois ziet en veel leuks doet in je vakantie! See you soon babe! X